Vision mukaan ulkomaiset matkailijat suuntaavat tulevina vuosina yhä useammin Pohjois-Karjalaan Lapin sijaan.
Kulttuuristaan, vieraanvaraisuudestaan ja lumoavista luontokohteistaan tunnettu Pohjois-Karjala vetää matkailijoita puoleensa. Yksi viime vuoden vetovoimaisimmista matkailukohteista Suomessa oli Koli, jonka ikonisia kansallismaisemia tuhannet suomalaiset suorastaan jonottivat katsomaan.
Matkailu- ja myyntijohtaja Tiina Kanninen Pohjois-Karjalan Osuuskaupasta (PKO) kuvaa Kolin menestystarinaa huikeaksi. Kannisen mukaan Kolin huippujen tuntumassa sijaitsevassa Break Sokos Hotel Kolissa on palveltu matkailijoita ennätyksellistä tahtia. Viime vuoden heinäkuussa hotellin käyttöaste oli koko kuukauden ajan täydet 100 prosenttia, mikä on varsin ainutlaatuista suomalaisella hotellialalla.
”Kun me viime kesänä avasimme hotellin juhannuksena 2,5 kuukauden sulun jälkeen, rikoimme siitä hetkestä lähtien ennätyksiä joka viikko ja kuukausi vuoden loppuun saakka. Kaikki edellisten vuosien ennätykset lyötiin – ei vain heinäkuussa, vaan koko kesän ja syksyn ajan.”
Kanninen kertoo, että Kolin ennätyksellinen vetovoima ei ole pelkästään poikkeuksellisen korona-ajan aikaansaamaa, vaan menetystarinaa on pohjustettu määrätietoisesti jo muutamia vuosia. ”Se on systemaattisen ja johdonmukaisen palveluiden kehittämisen sekä vaikuttaja- ja mediayhteistyön tulosta.”
Myös Break Sokos Hotel Kolin alkuvuosi 2021 ja kesä ovat sujuneet ennätystahdissa. Kuluva kesä on ollutkin kaikkien aikojen matkailukesä.
Isot investoinnit matkailuun
Kanninen kertoo, että Kolilla on tällä hetkellä kysyntää enemmän kuin tarjontaa. Siksi Pohjois-Karjalan Osuuskaupalla on alueelle uusia, pitkän tähtäimen investointisuunnitelmia.
PKO:lla on tällä hetkellä Break Sokos Hotel Kolin lisäksi kolme muuta hotellia: kaksi kaupunkihotellia Joensuussa sekä kylpylähotelli Break Sokos Hotel Bomba Pielisen rannalla Nurmeksessa.
PKO investoi matkailupalveluihinsa parhaillaan voimakkaasti. Nurmeksen Break Sokos Hotel Bombassa ja Joensuun Original Sokos Hotel Kimmelissä tehdään mittavia uudistustöitä, joiden arvo on yhteensä noin 35 miljoonaa euroa.
Kanninen kertoo, että Pohjois-Karjalassa on tehty vuonna 2019 matkailun kasvustrategia, jonka mukaan maakunnan matkailu tuplataan vuoteen 2030 mennessä. PKO on alueen isoimpana toimijana tehnyt oman kasvustrategiansa ja luvannut viiden seuraavan vuoden aikana omalta osaltaan tuplata yöpymisvuorokaudet maakunnassa.
”Meillä on tavoite, että tämän 5-vuotiskauden aikana investoimme noin 60 miljoonaa euroa seutukunnan elävöittämiseen. Uskomme, että kun isona toimijana teemme oman osuutemme, pienemmätkin toimijat kasvavat siinä mukana”, Kanninen sanoo.
Itä-Suomen ykköstapahtumataloksi
Original Sokos Hotel Kimmelin uudistustyö aloitettiin joulukuussa. Hotelli on tarkoitus uudistaa kokonaan vuoden 2021 aikana. Uudistuneet aulatilat ja osa huoneista saatiin käyttöön kesällä, loput huoneet, kokoussiipi ja uudistuneet ravintolat syksyllä. Hotelliin tulee myös spa- ja saunaosasto.
”Uusia kokous- ja tapahtumatiloja tulee merkittävä määrä, kaikkiaan 600 hengelle. Olemme tekemässä hotelli Kimmelistä Itä-Suomen ykköstapahtumataloa”, Kanninen sanoo.
PKO:n toisessa kaupunkihotellissa, Joensuun Original Sokos Hotel Vaakunassa, tehtiin uudistuksia viime vuoden lopulla. Hotellin aamiaishuone sai uudistuksessa lisää avaruutta ja kokoa, koska toive nousi toistuvasti esiin asiakaspalautteissa.
”Asiakkaat ovat tykänneet uudistuksesta. Meillä on paljon kanta-asiakkaita, jotka viihtyvät Vaakunassa ja tulevat kerta toisensa jälkeen uudestaan. Hyvä sijainti keskellä kaupunkia, monipuoliset ravintolapalvelut saman katon alla ja hyvä saunaosasto porealtaineen houkuttavat Vaakunaan.”
Bomballa riittää koettavaa
Pielisen rannalla Nurmeksessa sijaitsevaan kylpylähotelli Break Sokos Hotel Bombaan rakentuu uusi hotellisiipi, joka on tarkoitus saada avattua kesäsesonkiin 2022. Uudisosaan tulee 93 Pielisen maisemalla varustettua huonetta, 200 hengen ravintolakokonaisuus ja 60 hengen kokoustilat.
Myös nykyisissä hotellitiloissa tehdään uudistuksia ja ensimmäisenä uudistetaan parvelliset perhehuoneet.
”Vieraamme Bomballa on usein perhe tai aktiivisesti liikkuva, hemmottelua hakeva pariskunta. Karjalaisesta saunamaailmasta ja kylpylästä saamamme positiivinen palaute kertoo, että olemme löytäneet hyvän konseptin kylpylään.”
Kanninen sanoo, että Bomba on kohteena täydellinen monella tapaa. Alueella riittää kaikenikäisille ihmisille tekemistä ja koettavaa. Kylän alueella sijaitseva Bomban talo on näyteikkuna karjalaiseen kulttuuriin ja paikalliseen ruokaan. PKO:n keväällä 2020 aloittama yhteistyö ohjelmapalveluyritys Villin Pohjolan kanssa on tuonut Bomballe lisää ympärivuotista aktiviteettitarjontaa.
”Välinevuokraukset ja opastetut retket onnistuvat suoraan Bomban alueelta. Meillä on kaikki samat aktiviteetit kuin Lapin kohteissa.”
Kansainvälistyminen tavoitteena
Kannisen mukaan yhteistyö Villin Pohjolan kanssa on tärkeässä roolissa, jotta PKO voi toteuttaa suunnitellusti kasvustrategiaansa matkailupalveluissa. Kanninen uskoo, että kotimaan matkailun kysyntä säilyy korkealla tasolla myös lähivuosina. PKO:n matkailupalveluiden tulevien vuosien tavoitteena on kuitenkin ennen kaikkea kansainvälistyminen.
”Teemme tiivistä yhteistyötä ja tuotekehitystä Villin Pohjolan kanssa, jotta saamme ohjelmapalveluita tarjolle kansainvälisille asiakkaille. Meillä on visio, että Pohjois-Karjala nousee Lapin rinnalle ulkomaisten asiakkaiden kiinnostuksen kohteena.”
Kannisen mukaan kansainvälistyminen yritetään saada vauhtiin heti, kun tilanne sen sallii ja rajat matkailulle taas aukeavat. Ensimmäisenä on tarkoitus tavoitella venäläisiä matkailijoita, vähän myöhemmin matkailijoita saksankielisestä Euroopasta ja Aasiasta.
PKO:ssa on huomattu, että korona-aika on korostanut matkailijoiden turvallisuuden kaipuuta ja tarvetta. Siksi matkailupalveluiden kehityksessä on huomioitu myös vastuullisuuden ja kestävyyden näkökulmia.
”Tämän vuoden alussa saimme Sustainable Travel Finland -tunnuksen kaikille neljälle hotellillemme. Green Key -tunnus kaikilla Sokos Hotelleilla on ollut jo vuosia. Toimimme vastuullisesti ja kestävästi kansainvälisten ohjeiden mukaan”, Kanninen sanoo.
Kanninen mainitsee, että kansainvälisten asiakasryhmien tavoittelussa on otettava huomioon myös ruokakulttuuri. Ruoka ja ravintolat ovat olennainen osa matkailupalveluita, jotta asiakkaat viihtyvät hotellissa.
”Karjalanpiirakka tai karjalanpaisti eivät välttämättä ole kaikille matkailijoille se juttu, vaan tarjolla pitää olla elementtejä heidän omastakin kulttuuristaan, niin matkalla tulee kotoisa olo.”
Juttu on julkaistu Novan numerossa 5/21.Nova-lehti
Uutishuone
Uutishuone
Pohjois-Karjalan Osuuskauppa investoi nyt matkailuun
23.08.2021 | Kuukauden kasvo
Teksti: Krista Korpela-Kosonen
Kuva: Jami Ivanoff