Moni Sokos Hotelli on käynyt viime vuosina läpi mittavan uudistuksen. ”Hotellissa puitteet ovat tärkeät, mutta vieläkin tärkeämpää on palvelukulttuuriin ja ihmisiin panostaminen”, sanoo SOK:n matkailukaupan konsepteista ja kehityksestä vastaava johtaja Jaana Matikainen.
Heti hotellin aulassa sen huomaa: tällä hotellilla on aivan erityinen tarina. Original Sokos Hotel Vaakuna on yksi Helsingin klassikkohotelleista, joka avattiin olympiavuonna 1952. Aikakauden tyyli ja tunnelma ovat edelleen vahvasti läsnä, vaikka hotellissa on vuosien varrella tehty useita uudistuksia ja laajennuksia.
”Hotellin uudistaminen ei tarkoita sitä, että kaikki vanha hävitettäisiin. Päinvastoin, haluamme tuoda esille hotellin historiaa ja tarinoita vuosien varrelta, sillä juuri ne linkittävät hotellin osaksi ympäröivää aluetta”, sanoo johtaja Jaana Matikainen SOK:n Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.
Vastikään Vaakunan hotellihuoneet saivat uuden, uudistetun ilmeen. Seuraavaksi uudistetaan hotellin kokous- ja tapahtumatilat sekä kaupungin kattojen tasalla sijaitseva ravintola Loiste. Samalla Vaakuna jälleen laajenee, kun hotelliin tulee 72 hotellihuonetta lisää.
Laajempi uudistus 10-20 vuoden välein
Jaana Matikainen kertoo, että viime vuosina noin kymmenen Sokos Hotellia on käynyt läpi mittavan uudistuksen. Esimerkiksi Turussa avautuivat viime keväänä uudistettuina hotellit Seurahuone ja Wiklund. Varsinkin Seurahuoneen uudistuksessa pyrittiin vaalimaan menneiden vuosien tunnelmaa, toimiihan hotelli 1920-luvun kiinteistössä.
”Hotellien uudistustarve lähtee aina kokonaisuudesta, johon vaikuttavat muun muassa hotellikiinteistön valmistumisvuosi, edellisen uudistuksen ajankohta, asiakkaiden ja henkilöstön tarpeet sekä palvelukonseptien muotoilutarpeet. Nämä määrittävät, mitä tehdään ja missä skaalassa. Noin 10-20 vuoden välein toteutetaan laajempi uudistus, jonka yhteydessä uusitaan tarvittaessa myös talotekniikkaa. Hotellien kalusteet ja seinäpinnat vaativat vuosittaista ja jopa päivittäistä huolenpitoa”, Matikainen kuvailee.
Laajempi uudistus on juuri aloitettu Helsingin Solo Sokos Hotel Tornissa, joka sulki joulukuussa ovensa ainakin vuoden ajaksi. Vuonna 1931 rakennetun maineikkaan hotellin huoneet, aula- ja ravintolatilat kokevat uudistuksessa täydellisen muutoksen. Ainutlaatuisen Tornin hengen luvataan tulevan entistä selkeämmin esiin uudessa, vuonna 2021 avautuvassa hotellissa.
Sopivin hotelli asiakkaan tarpeisiin
Matikaisen mukaan yksittäisten hotellikiinteistöjen saneerauksia mittavampi uudistus Sokos Hotels-ketjussa on viime vuosina ollut kuitenkin se, että markkinoille tuotiin kolme erilaista hotellityyppiä eli Original, Solo ja Break-hotellit.
”Tähän liittyvä hotellien identiteetin rakentaminen, palvelukulttuurin muutos ja koko henkilökunnan valmennusohjelma ovat olleet suurimpia uudistuksia Sokos Hotelsin historiassa. Hotellissa puitteet ovat tärkeät, mutta vielä tärkeämpää on ihmisiin panostaminen ja yhteisen suunnan löytäminen. Se kantaa paremmin kuin yksikään seinä”, Matikainen sanoo.
Uudistus tehtiin, jotta asiakkaiden olisi helpompi löytää Sokos Hotellien joukosta omiin matka- ja majoitustarpeisiinsa sopivin hotelli. Sokos Hotels –ketjuun kuuluu kaikkiaan 48 hotellia, joista valtaosa sijaitsee Suomessa. Tallinnassa on kaksi hotellia ja Pietarissa kolme. Pian ketju täydentyy uudella hotellilla, kun Original Sokos Hotel Kupittaa avataan Turussa keväällä.
Lähimatkailu on ajankohtainen trendi
Jaana Matikainen on iloinen siitä, että suomalaiset näyttävät arvostavan ketjun hotelleja. He arvioivat Sokos Hotelsin parhaaksi hotelli- ja palvelualan brändiksi Markkinointi ja Mainonta –lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2019 –tutkimuksessa.
”Sokos Hotels on brändi, joka on monille tuttu ja tulee hotelleista ensimmäisenä mieleen. Tunnustukset ovat suuri kunnia. On ilo, että meitä pidetään helposti lähestyttävänä toimijana.”
Matikaisen mukaan matkailu on Suomessa kehittynyt myönteisesti 4-5 viime vuotta. Vuonna 2018 Suomessa vieraili kaikkiaan 6,8 miljoonaa ulkomaista yöpyvää matkailijaa. ”Silti 2/3 kaikista matkailijoista on suomalaisia. On hienoa, että kotimaan matkailu voi myös hyvin. Lähimatkailu ja staycation ovat ajankohtaisia trendejä.”
Matkan tarkoitus määrittää hotelliasiakkaiden palvelutarpeita. Siinä missä työmatkailijat toivovat hotellissakin sujuvuutta arkeen, vapaa-aikaa viettävät lomalaiset kaipaavat elämyksiä.
Aamiaisen suosio säilyy
Hotellin ravintolapalvelut ovat useimmiten tärkeitä sekä työn vuoksi että vapaa-ajallaan matkustaville. Matikaisen mukaan hyvä ravintola voi olla myös syy mennä tiettyyn hotelliin. Sokos Hotellien yhteydessä toimii erilaisia ravintolakonsepteja, jotka ovat hotelleille yksi keino erottautua toisistaan.
”Yhä useammin hotellin yhteydessä oleva ravintola tunnetaan omalla nimellään ja sinne tullaan omasta sisäänkäynnistä. Ravintolat haluavat palvella hotellissa majoittuvien lisäksi myös muita asiakkaita. Ruokailuun ravintolassa kuuluu aina ripaus elämyksellisyyttä.”
Aamiainen on säilyttänyt hotelleissa suosionsa, vaikka löytyy myös hotelleja, joissa majoitus on mahdollista varata ilman aamiaista. Sokos Hotellien aamiaisten tuotevalikoimassa korostuvat asiakkaiden toiveiden mukaisesti tunnetut tuotteet ja kotimaisuus. Kasvisten osuus on tarjonnassa lisääntynyt. Luomu- ja lähiruokavaihtoehtoja löytyy aina.
”Perusvalikoima on kaikissa hotelleissa hyvin samankaltainen, sillä monet asiakkaat kaipaavat tuttuja aamiaissuosikkeja, kuten puuroa, marjoja ja jogurttia. Lisäksi hotelleissa on tarjolla uniikkeja, paikallisia herkkuja. Hotelliaamiainen ei ole koskaan täysin samanlainen esimerkiksi Helsingissä ja Pohjois-Karjalassa”, Matikainen kertoo.
Vastuullisuustyötä yhdessä asiakkaan kanssa
Matikaisen mukaan vastuullisuus on tällä hetkellä ajankohtainen teema myös matkailussa. Se tarjoaa hotelleille mahdollisuuden yhteiseen vaikuttamiseen asiakkaiden kanssa. Keinoja on monia. Esimerkiksi Espoossa Original Sokos Hotel Tapiola Garden pilotoi hotellialalla uudenlaista ympäristötoimintaa.
”Asiakkaat voivat halutessaan jättää väliin hotellihuoneensa välisiivouksen. Jokaista väliin jätettyä siivousta kohden istutetaan yksi puuntaimi kasvattamaan Suomeen uutta hiilinielua.”
Taimien istutus toteutetaan 4H-liiton hiilidioksidipäästöjä kompensoivan Taimiteko-toiminnan kautta. Ensimmäiset taimet on tarkoitus istuttaa tulevan kevään aikana.
”Vastuullisuustyötä toteutetaan hotelleissa monella eri tavalla. Ottamalla asiakkaat siihen mukaan viestimme, että vastuullisuus on meidän kaikkien yhteinen asia. Asiakkaat haluavat vaikuttaa omilla valinnoillaan”, Matikainen toteaa.
Artikkeli on julkaistu Novan numerossa 1/20.
Nova-lehti
Uutishuone
Uutishuone
Huolenpitoa hotelleista
10.02.2020 | Kuukauden kasvo
Teksti: Krista Korpela-Kosonen
Kuva: Tero Honkaniemi