Immersiivisyys ja immersio ovat trendisanoja juuri nyt – myös ravintolamaailmassa. Välttämättä immersio ei tarkoita suurella rahalla luotua virtuaalitodellisuutta, toki sellaisiakin ravintoloihin yhä enemmän rakennetaan.
Ravintoloissa immersiivinen kokemus voi pitkälle vietynä kuljettaa asiakkaan elämys- ja makumatkalle vaikkapa viidakkoon tai avaruuteen. Mutta samalla tavalla eri aistikokemukset eli tuoksut, värit ja äänet luovat asiakkaalle vahvoja mielikuvia – upottavat omaan kokemusmaailmaan eli toimivat immersiivisesti.
1. Äänimatka mummolaan vai metsään?
On itsestään selvää, että musiikki vie muistoihin. Taustamusiikin avulla ihmisen voi johdatella mummolaan tai nuoruuden bileiltoihin. Äänimaailma voi koostua muustakin kuin musiikista, esimerkiksi luonnonäänien tai vaikkapa linnunlaulun on tutkittu rauhoittavan, kun taas hälinä tai meteli stressaa.
2. Turvallinen hämärä vai piristävä aurinko?
Hämärää, auringonvaloa vai täysin pimeää? Valaistus vaikuttaa meihin yllättävän paljon. Esimerkiksi saunan hämärässä tuntee olonsa turvalliseksi. Kirkas auringonpaiste saa mielen iloiseksi. Pimeydessä kaikki muut aistit terästyvät.
Teatterissa ja konserteissa pelkästään valaistuksella luodaan tunnelmaa kirjaimellisesti napin painalluksella. Voisiko ravintolassakin tunnelmat kehittyä aterian aikana vaikkapa hämärästä valoon tai toisin päin?
3. Keltaista aamiaisella ja vihreää lounaalla
Väritalo Pantone valitsee jokaiselle vuodelle oman trendivärinsä. Vuoden 2023 trendiväri on nimeltään Viva Magenta. Aniliininpunaisen värin kerrotaan olevan rohkea ja peloton ja se edustaa optimismia ja iloa. Pantonen mukaan tarvitsemme tätä väriä juuri nyt, koska elämme synkkiä aikoja. Väri piristää, se rauhoittaa ja se vaikuttaa mielialaan.
Muutama vuosi sitten Tork tutki värien vaikutusta ravintola-asiakkaisiin. Tutkimuksessa tarkkailtiin asiakkaiden aivosähkökäyriä erilaisissa ympäristöissä. Erilaisten värien huomattiin sopivan erilaisiin tilanteisiin. Tutkimuksessa vihreä väri sopi lounaalle, musta puolestaan illallisille, keltainen oli paras aamiaishetkeen ja sininen miellytti kahvia juodessa.
4. Tuntoaisti on ihmisen vahvin aisti
Miltä pöydän pinta tuntuu sormien alla vai onko pöytä peitetty sileällä pöytäliinalla? Entä millaista materiaalia tuolit ovat? Tutkimusten mukaan tuntoaisti kehittyy ihmiselle ensimmäisenä ja hiipuu viimeisenä. Jotkut materiaalit kutsuvat koskettamaan niitä, toisiin ei halua koskea lainkaan.
Esimerkiksi sileän kiven koskettaminen tuntuu usein miellyttävältä ja vaikkapa aaltojen hioma kivi saa ihmisen ajattelemaan myös aikaa ja sen kulumista.
On myös tutkittu, että esimerkiksi raskas tekstuuri tekee tilasta kuumemman, kun taas sileä tekstuuri muuttaa tilaa avarammaksi.
5. Tuoksut tuovat nopeasti muistot ja tunteet esiin
Miltä ravintolassa tuoksuu? Hajuaisti on nopea ja se tuo mieleen vahvoja hajumuistoja. Niinpä tuoksuilla on valtava merkitys asiakkaiden elämyksen luomisessa. Pullan, lämpimän leivän tai lempiruoan tuoksu nostavat tunteita esiin. Hyvä tuoksu saa ruokahalun heräämään ja tietyt tuoksut vaikuttavat suoraan mielialaamme.
Haluatko viedä asiakkaasi muistomatkalle mummolaan vai välimerellisen kesälomamatkan tunnelmiin? Erilaisilla tuoksuilla voit vaikuttaa näihin tunnetiloihin vahvasti.
Juttu on ilmestynyt Nova-lehden numerossa 6/23. Nova-lehti