Uutishuone

Uutishuone

Kuljettajan matkassa

08.06.2023 | Ajankohtaista

Meira Novan tuotteita kulkee asiakkaiden luo ympäristöä säästäen biokaasulla. Tukkuliikkeen kuljettajalta vaaditaan hyvää peruskuntoa ja paikallistuntemusta. Apuakin pitää uskaltaa pyytää.  

Hyrylän teollisuusalueella Tuusulassa on aamuviideltä vielä pilkkopimeää. Huhtikuinen aamu on sumuinen ja kylmä. Kaduilla on hiljaista, mutta Meira Novan logistiikkakeskuksessa käy kuhina. Lastauslaituri on iltavuoron jäljiltä täynnä siisteihin riveihin järjestettyjä rullakoita, jotka on kääritty kelmuun tuotteiden suojaamiseksi. Ulkona ei onneksi ole pakkasta, eli paksua kuplamuovia ei ole tarvinnut käyttää. Aamuvuorolaiset keräävät jo tavaraa iltapäivän toimituksia varten.

Ennen kuin tuotteet päätyvät rullakkoon, on käyty läpi jo monta vaihetta. Kun tavara saapuu Meira Novan varastolle, se tarkistetaan laadun varmistamiseksi. Rikkinäiset ja kolhiintuneet tuotteet siirretään sivuun ja laitetaan mahdollisuuksien mukaan hyväntekeväisyyteen. Hedelmä- ja vihannesosastolla laadunvalvonta on erityisen tärkeässä roolissa. First in, first out -periaatteen mukaan ensin tulleet tuotteet lähtevät varastolta eteenpäin ensimmäisenä. Käytössä on kuitenkin myös tuoretuotteiden kypsyyttä kuvastava merkintä, jolla varmistetaan optimaalinen toimitusaika. Esimerkiksi jos tavarantoimittajalta tulee tomaattia, joka on kypsempää kuin varastossa oleva, kypsempi tuote lähtee asiakkaalle ensin. Näin vältetään myös hävikkiä.

Tuotteiden keräilyä tehdään tietyssä järjestyksessä eri osastoilta, minkä takia painavimpia tavaroita ei aina saada rullakkoon alimmaisiksi. Meira Nova ei varastoi omassa logistiikkakeskuksessa esimerkiksi lihoja tai tuoremaitoja. Ne toimitetaan Meira Novalle toimitusta edeltävänä päivänä ja yhdistellään asiakkaiden rullakoihin vasta varastossa tapahtuvan keräilyn jälkeen. Painavien liha- ja maitolaatikoiden sijoittaminen rullakon yläosaan on jossain tilanteissa järkevää myös toimituksen sujuvoittamiseksi. Esimerkiksi jos asiakkaalla ei ole rullakon mentävää kylmiötä, saa kuljettaja nostettua kylmäsäilytystä vaativat tuotteet nopeasti kylmään rullakon päältä. Herkkiä tuotteita suojaamaan käytetään metallisia välilevyjä, joiden ansiosta rullakon voi jakaa useampaan kerrokseen.

Matka taittuu biokaasulla

Puoli kuudelta logistiikkavarastolle saapuvat A2B-kuljetusliikkeen kuljettajat, jotka ovat vastanneet Meira Novan pääkaupunkiseudun toimituksista vuoden verran. Kaasukäyttöiset kuorma-autot tankataan kotimaisista jätteistä tehdyllä biokaasulla. Akseli Palmroosin työpäivä alkaa ajotoimistosta, josta selviää, mille lastauslaiturille auto tulee ajaa, ja mitkä ovat päivän toimituskohteet. Mukaan napataan kuppi kahvia ja tiedonkeruulaite, jolla toimitukset käsitellään kätevästi ilman paperirumbaa. Tiedonkeruulaitteessa näkyy muun muassa lastattavien rullakoiden määrä. Lastauksen edetessä rullakoiden tiedot tallennetaan laitteeseen, joka varmistaa, ettei tuotteita jää matkasta.

Asiakaskohteissa myös kuittaukset hoituvat kätevästi sähköisesti. Näin vähenevät sekä virheet että turha paperi. Meira Nova tarjoaakin asiakkailleen nykyaikaisen, digitaalisen, vastuullisen ja laadukkaan palvelukokemuksen.

Auton lastaaminen alkaa ajojärjestyksen miettimisellä. Tukkuliikkeen kuljettajalla on oltava hyvä paikallistuntemus, jotta toimitukset hoituvat sujuvasti. Esimerkiksi Helsingin ydinkeskustan yksisuuntaiset kadut ja ahtaat lastausolosuhteet asettavat haasteita, joista kokenut kuljettaja kuitenkin selviää. Toimituskohteet ovat kuljettajille nähtävissä jo edellisenä päivänä, ja erityisesti uusiin paikkoihin on hyvä tutustua vaikka karttapalvelun avulla.

Ennen lastausta kuljettaja tarkastaa, että rullakot on pakattu ja kelmutettu hyvin. Palmroos kehuu Meira Novan henkilökuntaa hyviksi pakkaajiksi, jotka noudattavat myös asiakaskohteiden painorajoja.

”Esimerkiksi jyrkillä rampeilla on painoraja, jotta kuskille ei tule vaaratilanteita rullakkoa työntäessä.”

Rullakot lastataan auton kyytiin päinvastaisessa järjestyksessä niin, että ensimmäisen kohteen tuotteet jäävät lähimmäksi ovia. Lopuksi tiiviisti asetellut rullakot kiinnitetään kuormaliinoilla, jotta ne eivät liiku ajon aikana.

Keli ja tietyöt huomioitava

Palmroos on työskennellyt kuorma-auton kuljettajana viiden vuoden ajan. Hänen mukaansa kuljettajalla on oltava hyvä peruskunto, sillä rullakot painavat jopa 200 kiloa. Välillä niitä täytyy nostaa kynnysten ja reunakiveysten yli. Erityisesti talviaika on haasteellista, kun lumityöt ovat aamutuimaan vielä kesken ja pysäköintipaikkoja on aurauskasojen takia kesäaikaa vähemmän. Pakkautunut lumi ja sepeli vaikeuttavat rullakoiden työntämistä. Rankkasateen sattuessa reitti mietitään valmiiksi ja ovet käydään avaamassa, jotta tuotteet altistuvat vedelle mahdollisimman vähän aikaa. Haasteita aiheuttavat vuodenaikojen ja sään lisäksi muutkin ulkoiset muuttujat. Tietöiden takia rullakoita pitää välillä viedä pitkiäkin reittejä. Mäkeen pysäköidessä on oltava varovainen, etteivät rullakot lähde painovoiman mukana liikkeelle.

”Klassisia haasteita ovat myös väärin parkkeeratut autot ja huonosti asemoidut roskalavat.”

Hyvän kunnon lisäksi kuljettajalla pitää olla myös pokkaa pyytää apua.

”Jos on hätä tai ei löydä perille, apua pitää uskaltaa pyytää. Suoraan kun soittaa ja kysyy, niin joku osaa varmasti ohjata eteenpäin.”

Kuljettajat ovat tärkeässä roolissa tukkuliikkeen asiakaskokemuksen rakentamisessa. Meira Nova käyttää A2B:ltä vakikuljettajia, jotka oppivat tuntemaan asiakaskohteet ja niiden erityispiirteet.

Lastauspaikkoja laidasta laitaan

Tukkutoimitukset tehdään pääsääntöisesti aamuseitsemän ja iltapäivän kahden välillä. Päivän aikana suoritetaan yleensä kaksi kierrosta, joiden välissä käydään hakemassa Meira Novan logistiikkakeskuksesta uusi lasti. Asiakaskohteissa lastauspaikkoja on laidasta laitaan. Saman päivän aikana tuotteita toimitetaan niin ostoskeskuksen massiivisen lastauslaiturin kuin tiheästi pysäköidyn sivukujan kautta. Pienet toimitukset kuljettaja siirtää rullakosta nokkakärryyn, erityisesti jos vastassa on paljon ovia tai hankala maasto. Välillä matkan varrelle osuu ylimääräisiä viivytyksiä huolella tehdystä reittisuunnitelmasta huolimatta. Lastauslaituri saattaa olla varattuna, ja silloin odotellaan. Luppoajan Palmroos käyttää tarkistamalla reitin seuraaviin kohteisiin, ja järjestämällä kuormaa valmiiksi.

Toimitusten yhteydessä kerätään asiakkailta myös paluuyksiköt, kuten tyhjät rullakot, olutkegit ja lihalaatikot sekä täydet palautuspullopussit. Päivän mittaan kuljettaja saakin pelata rullakkotetristä, kun auto vähitellen tyhjenee täysistä rullakoista ja täyttyy paluuyksiköistä. Kun tekniikan osaa, rullakoiden niputtaminen hoituu ammattilaiselta näppärästi ja turvallisesti. Jos rullakoiden käsittely omien työntekijöiden toimesta koetaan työturvallisuusriskinä, voi asiakas ulkoistaa sen kuljettajalle. Meira Novan logistiikkakeskuksessa paluuyksiköt kerätään päivän päätteeksi erilliseen varastoon, josta ne lähtevät takaisin tavarantoimittajille.

Juttu on ilmestynyt Nova-lehden numerossa 6/23.Nova-lehti


Teksti: Laura Hujanen
Kuva: Laura Hujanen

Jaa sisältöä: