Espoon Keilaniemessä keväällä avatussa Heymossa hotellivieras maksaa vain palveluista, joita varmasti tarvitsee. Vieraanvaraiset fixerit auttavat hotellivieraita löytämään kiinnostavimmat kohteet kaupungin tarjonnasta.
Aula on avara, viihtyisästi sisustettu ja siellä soi miellyttävä musiikki. Ensivilkaisulla Sokos Hotels -ketjun huhtikuussa Espoon Keilanimessä avattu Heymo on kuin mikä tahansa muukin uusi ja moderni hotelli. Paitsi että Heymo on sittenkin aivan omanlaisensa, sillä se kuuluu uudenlaiseen flexible service -hotellikategoriaan. Ideana on, että Heymo mukautuu joustavasti matkaajan mieltymysten mukaan, ja hotellivieras maksaa vain siitä, mitä kulloinkin tarvitsee.
”Heymon konsepti on kokonaan uusi. Hyvä, laadukas yöuni on meidän päätuotteemme”, kertoo kehityspäällikkö Jukka Kaartinen SOK matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta (kuvassa oikealla).
Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Ennen kaikkea sitä, että Heymon huone on varustettu laadukkaalla sängyllä, vuodevaatteilla ja pyyhkeillä. Loput valinnat ovat yöpyjän itse päätettävissä. Esimerkiksi kylpytakkeja, tossuja ja kosmetiikkatuotteita on tarjolla hotellikerrosten älykaapeissa.
Suosiiko onni arvonnassa?
Heymossa on 262 huonetta, jotka ovat sisustukseltaan pelkistettyjä, mutta mukavia. Erillisiä huoneluokkia ja esimerkiksi sviittejä ei ole. Sen sijaan tavallisten kahden hengen huoneiden lisäksi valittavissa on isojenkin perheiden ja seurueiden tarpeisiin mukautuvia Heymo-huoneita, joissa mahtuu parhaimmillaan nukkumaan jopa seitsemän vierasta.
Hotellin erikoisuus on kahdeksannen kerroksen Lycky you -huone, joka arvotaan joka päivä jonkun onnekkaan hotellivieraan käyttöön. Yllätyksellisen huoneen varustuksiin lukeutuvat muun muassa erikoislevä sänky ja minispa. Kerroksen käytävällä huoneen erottaa hempeän vaaleanpunaisesta ovesta.
”Lucky you on majoituskokemus, joka toteuttaa Heymon periaatteita uteliaisuudesta ja yllätyksellisyydestä. Siellä on asioita, joita muissa huoneissa ei ole. Huone on hyvällä tavalla överi, ja hotellivieraat ovat siitä tykänneet”, Kaartinen kuvailee.
Aamiaista aina tarjolla
Heymossa ei ole aamiaisravintolaa, eikä aamiainen kuulu automaattisesti huonehintaan. Sellaisen voi kuitenkin ostaa lisäpalveluna. Heymon all day breakfast on tarjolla aulan älykaapeissa, ja hotellivieras voi nauttia sen silloin, kun hänelle parhaiten sopii mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Aamiaiseen kuuluu kahvia tai teetä, mehua, täytetty bagel, jogurttia, mysliä ja hedelmä.
Aulan älykaapeissa myydään myös muita ruoka- ja juomatuotteita, kuten pähkinöitä, makeisia, välipalatuotteita, valmisaterioita ja alkoholittomia juomia. Kahvi ja tee kuuluvat huonehintaan, ja niitä hotelliasiakkaat voivat käydä aulassa nauttimassa niin usein kuin haluavat.
Hotellihuoneiden ja avarien aulatilojen lisäksi Heymon asiakkaiden käytössä on yhteinen social space -oleskelutila, jonka sisutuksessa on hyödynnetty sohvaryhmiä, nojatuoleja ja työskentelyyn sopivia pöytäpisteitä. Tilassa on mahdollista esimerkiksi tehdä töitä, katsoa elokuvia, lukea kirjoja ja lehtiä tai pelata lautapelejä.
Fixer on paikallinen ystävä
Yksi Heymon erikoisuuksista on, että sieltä puuttuu perinteinen vastaanottotiski. Hotelliin kirjaudutaan sisään ja ulos automaateilla, jotka mahdollistavat asioinnin ilman jonotusta ja mihin kellonaikaan tahansa.
Vastaanottovirkailijoiden sijaan Heymossa on fixereitä, joilta saa henkilökohtaista palvelua aina tarvittaessa.
”Fixerit ovat asiakkaittemme paikallisia ystäviä. He ovat rentoja ja helposti lähestyttäviä. Fixerit sukkuloivat hotellin aulassa asiakkaiden keskuudessa, juttelevat heidän kanssaan ja toimivat palveluiden täydentäjinä. He osaavat kertoa alueen muusta palvelutarjonnasta ja auttavat esimerkiksi reittivalintojen ja lippuvarausten kanssa”, kertoo Heymon Lead Fixer Jarmo Ritala.
Ritalan mukaan fixereiden asiantuntemus auttaa hotellivieraita löytämään esimerkiksi alueen parhaat ravintolat, ajankohtaiset tapahtumat, kiinnostavimmat ulkoilumaastot ja sujuvimmat joukkoliikennereitit. Jokaisella fixerillä on lisäksi omia mielenkiinnon kohteita, joita omassa työssä voi korostaa.
”Pääosin meiltä kysytään lähiympäristössä liikkumisesta ja alueen ravintoloista, mutta kyllä siitäkin on haluttu tietoa, missä täällä on lähin joki”, Ritala kuvailee asiakkaiden tiedon tarpeita.
Isojen kaupunkien hotellikonsepti
Ritala ja Kaartinen kertovat, että Heymon ensikuukausien kokemukset ovat olleet hyviä. Uusi hotellikonsepti on herättänyt runsaasti kiinnostusta. Sijainti kehittyvällä Keilaniemen alueella on hyvä, sillä lähistöllä on runsaasti yrityksiä ja Aalto-yliopiston Otaniemen kampus. Heymossa on yöpynyt tasaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä työ- ja vapaa-ajan matkustajia.
”Kaikkien mittareiden osalta on mennyt paremmin kuin edes osasimme odottaa. Olemme tyytyväisiä saamiimme vierasarvioihin. Asiakastyytyväisyys on ollut hyvällä tasolla”, Kaartinen kertoo.
Kaartisen mukaan asiakaspalaute on tärkeää, jotta Heymon päivittäistä toimintaa saadaan kehitettyä eteenpäin. Lisäksi tavoitteena on löytää isompia kehityskohteita, joilla koko Heymo-hotellikonseptia saadaan vietyä yhä enemmän asiakkaiden toivomaan suuntaan.
Kaartinen kertoo, että S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus on kehittänyt Heymo-konseptin Sokos Hotellien Original, Solo ja Break -konseptien rinnalle ja ensimmäinen hotelli, Heymo 1, suunniteltiin ja toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Sokotelin kanssa. S-ryhmän alueosuuskaupat ovat käyneet aktiivisesti tutustumassa uuteen konseptiin.
”Tavoite on, että vuosikymmenen lopussa S-ryhmän toimialueen suurimmissa kaupungeissa olisi kaikkiaan noin kymmenen Heymo-hotellia”, Kaartinen sanoo.