Uutishuone

Uutishuone

Psykologihaaveet vaihtuivat logistiikkaan

15.11.2023 | Kuukauden kasvo

Joskus nuorempana Lauri Ahorinta haaveili psykologin tai Ferrarin tallipäällikön urasta. Oma intohimoala löytyi kuitenkin logistiikan parista. Viime keväänä alansa kokenut moniosaaja aloitti Meira Novan logistiikkajohtajana.

Loistotiimi ja mahtava työilmapiiri. Nämä kaksi asiaa Lauri Ahorinta nostaa erityisesti esiin, kun hän kuvailee ensimmäisiä työkuukausiaan Meira Novan uutena logistiikkajohtajana. Ahorinta aloitti työssään maaliskuussa. Logistiikan lisäksi hänen vastuulleen kuuluvat Meira Novan kiinteistö- ja turvallisuusasiat.

”Alku on ollut vauhdikas ja työt ovat lähteneet hyvin käyntiin. Aikaisempi kokemukseni S-ryhmästä on ollut merkittävä tekijä perehdytyksen nopeuttajana. Myös yhteinen aika eläkkeelle siirtyneen edeltäjäni Olli Virtasen kanssa helpotti perehtymistä. Toukokuun alussa otin kokonaan vetovastuun logistiikasta. Oman tiimini ammattilaisten kanssa on löytynyt yhteinen sävel hyvin”, Ahorinta kuvailee.

Lauri Ahorinnalla on lähes 20 vuoden kokemus logistiikka-alan työtehtävistä. Hän on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Oriolassa, DB Schenkerillä, Postilla ja S-ryhmässä Inex Partnersilla. Ahorinnan mukaan monipuolista työuraa on siivittänyt halu kehittyä ja oppia uutta.  

”Olen tarkoituksella hakenut moniulotteisuutta omaan osaamiseen. Olen välillä ollut sisälogistiikan parissa, välillä kuljettamisen maailmassa. Tosi erilaisia tuotealueita on tullut käytyä läpi: elintarvikkeista lääkkeiden kautta kokonaisiin Koneen hisseihin.”

Logistiikan loogisuus kolahti

Alun perin Ahorinnasta ei pitänyt tulla logistiikkainsinööriä, vaan psykologi, psykiatri tai erityisopettaja. Kasvatustieteet ja ihmisten käyttäytyminen kiehtoivat ja kiinnostivat. Tie vei kuitenkin Turun ammattikorkeakouluun auto- ja kuljetustekniikan opintojen pariin. Ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen oli mahdollisuus valita suuntautuminen logistiikkaan tai autotekniikkaan.

”Logistiikka oli jotenkin kolahtanut ensimmäisen vuoden aikana. Huomasin, että maalaisjärjellä ja loogisella ajattelulla pärjäsi siinä todella hyvin. Se veti puoleensa, vaikka vähän pitkin hampain luovuinkin autotekniikan linjasta, sillä haaveeni oli joskus olla Ferrarin tallipäällikkö. Päivääkään en ole kuitenkaan katunut valintaa sen jälkeen, kun sen tein 2000-luvun alussa.”

Keskiössä kehittäminen

Koko logistiikka-alalle merkittävät kehittämishankkeet ovat olleet Ahorinnalle ammatillisesti tärkeitä. Vahva kiinnostuksen kohde on ollut muun muassa digitaalisen logistiikan mahdollistaminen Suomessa. Vuosina 2018–2021 Ahorinta toimi Logistiikkayritysten liiton digitalisaatiotyöryhmän puheenjohtajana.

”Nykyaikaista logistiikkaa ohjataan ja johdetaan puhtaasti datalla. Kynät ja paperit on jo aikaa sitten heitetty roskiin, ja nykyaikaisen menestyvän logistiikkayrityksen taustalla jyräävät digitalisaatio ja tiedolla johtaminen. Digitalisaatio, tiedolla johtaminen ja automaatioratkaisut ovat logistiikka-alalla tällä hetkellä tosi vahvasti pinnalla – unohtamatta tekoälyn luomia täysin uusia mahdollisuuksia.”

Ahorinta on myös Meira Novalla viemässä eteenpäin monia logistiikan kehityshankkeita, kuten tiedolla johtamista, analytiikkaosaamista ja prosessiohjautuvuutta. Seuraava steppi on sisälogistiikan kehittäminen.

”Yhdellä lauseella kuvattuna kyse on työn helpottamisesta. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii keruupolun optimointi. Käytännössä se tarkoittaa, että pyritään löytämään lyhin mahdollinen reitti keruupolun suorittamiseksi, sillä jokainen ylimääräinen askel on hukkatyötä”, Ahorinta havainnollistaa.

Meira Novallakin selvitetään parhaillaan, mitä automaatioratkaisut logistiikassa mahdollistavat. Kokemuksia kartoitetaan muun muassa uuden excursio-ohjelman puitteissa.

”Lähdemme yritysvierailuille katsomaan, miten muut asioita tekevät. Esimerkiksi Inexillä on jo saatu rakennettua aikamoiset automaatioratkaisut. Meidän pitää ehdottomasti olla kehityksen aallonharjalla tunnistamassa, mitkä erilaisista innovaatioista juuri Meira Novalle soveltuvat.”

Käyntikortti asiakkaan suuntaan

Meira Novalla on kehitetty vahvasti myös kuljetustoimintaa. Kaikki jakelukuljetukset ovat nyt digitaalisen kuljetusseurannan piirissä. Ahorinnan mukaan ajallaan toimivat ja sujuvat kuljetukset ovat Meira Novalle tärkeä käyntikortti asiakkaan suuntaan.

”Logistiikka ei ole vain omassa lokerossa puuhastelua, vaan tekemisemme näkyy monella tapaa Meira Novan asiakkaille joka päivä. Kaikilla kehityshankkeillamme on laatuun tai asiakaskokemukseen positiivisesti vaikuttavia seurauksia. Kun logistiikka toimii optimaalisesti ja kustannustehokkaasti, saamme tarjottua asiakkaalle laadukkaita palveluita ja kilpailukykyiset hinnat.”

Jatkuvana ja ajankohtaisena kehittämiskohteena Ahorinta mainitsee vielä vastuullisuuteen liittyvät asiat. Asiakkaista on tullut yhä tietoisempia vastuullisuusasioissa, joten on selvää, että yrityksiltä vaaditaan odotuksiin vastaamista.

”Meira Novalla ajankohtaista on ollut muun muassa jätehuoltokilpailutus, minkä kautta pyrimme parempaan kierrätysasteeseen, sekä Vantaan Energian kautta ostettu hiilidioksidineutraali kaukolämpö. Pohdittavaksi tulevat myös erilaiset energiaratkaisut kuljetuksissa. Kunhan akkuteknologia kehittyy ja sähköautojen kantamat sen myötä kasvavat, niistä tulee meillekin mahdollinen ratkaisu jakelukalustossa.”

Työn mielekkyys lisää vetovoimaa

Yleisenä ja yhteisenä haasteena logistiikka-alalla Ahorinta nostaa esiin henkilöstöpulan. Etenkin kuljettajapula on tällä hetkellä iso ongelma myös Suomessa, joskaan ei aivan samassa mittakaavassa kuin monissa muissa Euroopan maissa.

”Rekkakuskina oleminen ei ole nykynuorista enää kovin kiinnostava urakuva. Se näkyy kuljettajien määrän vähenemisenä. Yleisemminkin henkilöstön saatavuus logistiikka-alalle on heikentynyt”, Ahorinta kertoo.

Kun hyvät tekijät ovat harvassa, alan osaajia pitää pystyä houkuttelemaan erottautumalla. Ahorinnan mukaan Meira Novan vetovoimatekijöitä ovat työn mielekkyys ja hyvä työilmapiiri.

”Mittaamme aktiivisesti henkilöstön tyytyväisyyttä ja teemme paljon toimenpiteitä sen kehittämiseksi. Kehittämisen paikka olisi vielä siinä, että emme ehkä ole täysin oppineet kertomaan henkilöstöllemme toimenpiteistä, joita teemme työhyvinvoinnin parantamiseksi. Informaation kehittäminen onkin keskiössä koko Meira Novalla, myös logistiikan osalta.”

Ahorinta vertaa hyvää tiedonkulkua informaatiohissiin, joka on silloin toimiva, kun se kulkee ylhäältä alas ja alhaalta ylös.

”Haluamme tiedottaa henkilökuntaa johtoryhmän päätöksistä ja muista pinnalla olevista asioista, mutta yhtä lailla haluamme, että kuulemme työntekijöiden terveisiä logistiikan ja Meira Novan johtoryhmään saakka. Logistiikkaa ei ole tarkoitus johtaa norsunluutornista, vaan tahtotilamme on, että päivittäistä työtä tekevien tieto-taito tulee kuulluksi päätöksenteossa. Suunnitteilla oleva uusi aloitemalli tulee helpottamaan hissin kulkua organisaatiossa ylöspäin.”

Ahorinnan mukaan turvallisuus kaikissa muodoissaan on merkittävässä roolissa ihmisten työhyvinvoinnin ja työssä viihtymisen määrittäjänä. Meira Novalla turvallisuudesta halutaan tehdä yhä vahvempi osa yrityksen toimintakulttuuria.

”Tavoitteemme on tuoda esimerkiksi työturvallisuusasiat näkyvämmäksi henkilöstölle, jotta ne kulkevat päivittäisessä tekemisessä mukana. Luvassa on muun muassa ajankohtaisia kampanjoita ja ihmisten osallistamista.”

Juttu on ilmestynyt Nova-lehden numerossa 9/23. Nova-lehti


Teksti: Krista Korpela-Kosonen
Kuva: Juha Lindvall

Jaa sisältöä: