Ajankohtaista

Uutishuone

Teknologia rikastuttaa Foodservice-bisnestä

13.05.2016 | Raappana

Teknologia ja digitalisoituminen tuovat innovaatioillaan myös Foodservice-liiketoimintaan uusia mahdollisuuksia tehostaa viestintää, myydä ja rahastaa sekä luoda elämyksiä. Kehittämisen kohteena ovat ennen kaikkea nettisovellusten tehokas käyttäminen asiakaslähtöisenä tilaus- ja maksuvälineenä sekä ravintoloiden keittiökapasiteetin maksimaalinen käyttö. Seuraavassa on kooste viimeisistä lanseerauksista maailmalta.

McDonald’s ja Papa John’s testaavat yhteistyössä Googlen kanssa Hands Free -maksamista, jossa maksaminen voidaan tehdä puhelimella ottamatta puhelinta edes pois taskusta. Domino’s Pizza on julkaissut The Easy Order -napin, johon asiakkaan tiedot on rekisteröity, ja sen kautta voi tilata asiakkaan suosikkipizzan kännykällä yhdellä napin painalluksella. Domino’s mahdollistaa myös pizzan tilaamisen Amazonin Echo -kaiuttimen avulla pelkällä äänellä.

McDonald’s on avannut uuden konseptiravintolan ”McDonald’s Next” Hong Kongissa. Tilaukset voi tehdä tiskiltä tai online-kioskeilta kuten toki myös henkilökunnalta pöydistä. Annoksia on mahdollista kustomoida teemalla ”Create Your Taste”. Yksikössä on pöytiin tarjoilu kello 18 jälkeen, hampurilaiset tarjoillaan puisilta laudoilta. Yksikössä on myös salaatti- ja jälkiruokabaarit ja avoin keittiö (”theatre kitchen”), jolloin asiakkaat näkevät hampurilaisten valmistuksen.

HealthyDiningFinder.com-sivustolta kuluttajat voivat helposti löytää ravintoloita, jotka täyttävät heidän terveys- ja ruokavaliokriteerinsä. Hakukoneeseen jokainen voi luoda oman ruokaprofiiliinsa muun muassa kalorien, proteiinien, allergeenien ja kuitujen suhteen. Hakukone vertaa asiakkaan profiilia halutulta alueelta ravintolatarjontaan ja suosittelee etsijälle täsmälleen oikean ravintolan.

San Franciscossa on avattu terveellistä ruokaa tarjoava automaattikahvila Eatsa. Asiakkaat tilaavat ja maksavat annoksensa mobiilisovelluksella ravintolassa. Valmiit annokset noudetaan lokerikosta, joka hälyttää asiakkaalle, kun annos on valmis. Kaikki tämä tapahtuu siis kohtaamatta ainuttakaan asiakaspalvelijaa.

Ja tietenkin juuri Japanissa on avattu ensimmäinen robottihotelli, Henn na. Vastaanottovirkailijoina toimii
englantia puhuva dinosaurus ja japania puhuva naishumanoidi. Huoneissa asiakkaita palvelevat pienet lampunkokoiset robotit, ja piccolot on korvattu laukkuja kuljettavilla roboteilla. Turvallisuudessa hotelli kuitenkin luottaa yhä edelleen ihmisiin; hotelli on täynnä turvakameroita, joita valvovat oikeat ihmiset turvatakseen hotelliasiakkaiden oleskelun.

Kuluttajat ovat ottaneet teknologia- ja digitalisoitumisen innovaatiot avosylin vastaan. Kaikki, mikä helpottaa ja nopeuttaa asiointia ja tuo vielä palvelutapahtumaan uutta sisältöä, on enemmän kuin tervetullutta.

Eero Raappana
Toimitusjohtaja
Meira Nova Oy


Jaa sisältöä: