Ajankohtaista

Uutishuone

Ravintola Lönkka yllättää

29.11.2017 | Kuukauden kasvo

Rentoa kierrätystunnelmaa, teemabrunsseja ja sesongin suosikkimakuja, kotimaisia pienpanimo-oluita ja kekseliäitä cocktaileja. Tätä kaikkea tarjoaa helsinkiläinen ravintola Lönkka.  

Ravintolasalin katossa on valaisimia, jotka on tehty tyhjistä olutpulloista. Seinissä on purkupeltiä ja vanhasta ladosta pelastettuja harmahtavia lautoja. Baarin rakenteista löytyy käytettyä sähköasennuskiskoa. Vesipullot on valmistettu käsityönä kierrätetyistä viinipulloista ja kankaiset ruokaliinat tekstiiliteollisuuden ylijäämäkankaista. Helsinkiläisessä ravintola Lönkassa vanhaa kierrätetään tyylillä ja taidolla.

”Meille on ollut alusta asti selvää, että haluamme tehdä ekologia valintoja”, sanoo ravintolapäällikkö Sari Hämäläinen.

Ravintola Lönkka on toiminut Helsingin Lönnrotinkadulla marraskuusta 2016 lähtien. Rennon olut & ruoka bistron maut edustavat modernia eurooppalaista keittiötä. Keittiömestari Sebastian Boman kertoo, että ruokalistaa uudistetaan sesonkien ja vuodenaikojen mukaan.

Syys- ja talvikauden listalla maistuvat muun muassa liha, riista ja juurekset, mutta myös kasvis- ja kalaruokia on aina saatavilla. Ravintolan suosikkiannoksia ovat kahdelle jaettavaksi tarkoitettu flank steak sekä sitruunamajoneesin ja yrttisalaatin kanssa tarjottava fish & chips. Ne säilyvät listalla sesongista toiseen.

”Myös kasvisruoka on meillä iso juttu. Lönkan punajuurifalafelit on yksi top 3 -annoksistamme. Vegebrunssiemme kysyntä on ylittänyt kaikki odotukset”, Boman kuvailee.

Lönkka on valinnut brunssipäiväkseen lauantain, koska sunnuntai on brunssitarjonnassa hyvin kilpailtu päivä. Kerran kuukaudessa järjestettävä brunssi keskittyy yleensä tiettyyn teemaan.

Olut maistuu myös mojitossa

Juomavalikoimassa Lönkka on erikoistunut kotimaisiin pienpanimo-oluisiin, luomuviineihin ja kekseliäisiin cocktaileihin. Pulloissa oluita on tarjolla yli 30 erilaista ja hanassa kahdeksan. Kysytty juomatuote on Lönkan olutlauta, joka sisältää neljä erilaista erikoisolutta pieninä 0,1 litran maisteluannoksina.

”Olemme iloisia siitä, että Lönkka saa koko ajan enemmän ja enemmän olutravintolan profiilia. Teemme yhteistyötä Suomen Olutseuran ja suomalaisten pienpanimoiden kanssa. Kerran kuukaudessa joku pienpanimo pitää Lönkassa maistelutilaisuuden, jossa asiakkailla on mahdollisuus saada uusia olutelämyksiä”, Sari Hämäläinen kertoo.

Olut on toiminut innoittajana myös Lönkan cocktaileissa. Se maistuu esimerkiksi osana suosittua ja kehuttua mojitoa.

”Mojito on ollut suomalaisten suosikki jo pitkään. Me halusimme tehdä siitä oman versiomme. Lönkan mojitossa maistuu siis tutun limen ja mintun lisäksi myös vehnäolut. Erittäin onnistuneeksi kehutusta cocktailista on tullut asiakkaiden keskuudessa jo jonkinlainen käsite”, hymyilee CMB Ravintoloiden ravintolatoimenjohtaja Maarit Karjalainen.

Lönkka on yksi CMB Ravintoloiden seitsemästätoista ravintolasta, jotka yhteensä työllistävät noin 180 ravintola-alan osaajaa. Kokonaisliikevaihto on noin 19 miljoonaa euroa.

”Jokainen ravintola toimii itsenäisesti ja omana yksikkönään. Taustalla vaikuttava CMB Ravintolat tarjoaa taustatukea esimerkiksi hankinnoissa, henkilöstöasioissa ja koulutuksessa”, Karjalainen avaa toimintaperiaatteita.

Maku ja laatu edellä

Meira Nova on CMB Ravintoloiden päätukku. Laajasta valikoimasta saadaan kattavasti myös iso osa Lönkassa käytetyistä raaka-aineista. Sen lisäksi Lönkka tekee yhteistyötä pienien paikallisten raaka-ainetoimittajien kanssa.

”Local dealer -ajattelu on Lönkassa yksi kantava voima. Suoraan tuottajilta hankimme esimerkiksi tuoremakkaraa, artesaanijäätelöä sekä yrttejä ja versoja. Burgerimme sämpyläkin tulee lähitoimittajalta”, Sebastian Boman listaa.

Sari Hämäläinen kertoo, että raaka-aineiden takana olevia tarinoita tehdä tutuksi myös asiakkaille. ”Esimerkiksi päivän kala-annos on listallamme nimellä Market Fish. Tarjoilija kertoo vasta tilaushetkellä, mitä päivän kalaa on saatavilla ja mistä se on pyydetty”, Boman jatkaa.

Boman ja Hämäläinen korostavat, että raaka-aineiden maku, laatu ja jäljitettävyys ovat Lönkassa ykkösasioita. Kun ravintola vuosi sitten marraskuussa avattiin, uuden ruokalistan suunnitteluvaiheessa maisteltiin noin kymmenen erilaista sisäfileetä.

”Yksi erottui laadultaan ja maultaan selvästi joukosta ja se päätyi ruokalistallemme mukaan.”

Kuva: vasemmalta Sari Hämäläinen, Maarit Karjalainen ja Sebastian Boman

Artikkeli on julkaistu Novan numerossa 9/17.

Asiakasviestintä


Teksti: Krista Korpela-Kosonen
Kuva: Pinja Valja

Jaa sisältöä: