Ajankohtaista

Uutishuone

Ahvenanmaalainen Feja on monen alan osaaja

18.01.2016 | Kuukauden kasvo

Meira Novan ahvenanmaalainen yhteistyökumppani Feja panostaa pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin. Paikallisuus ja monipuolinen palveluvalikoima ovat Fejalle vahva kilpailuetu.

Ahvenanmaalainen Ab Feja Oy on palvellut paikallista asiakaskuntaansa pian 33 vuoden ajan. Kun Kyösti Saine perusti yrityksen vuonna 1983, Feja keskittyi siivousalan palveluihin. Vuosien saatossa palvelutarjonta on pikku hiljaa laajentunut, ja tällä hetkellä Fejan palvelut kattavat HoReCa-tukun, puhtaanapitopalvelut sekä vähittäismyymälän.

”Haluamme tarjota asiakkaillemme laajan tuote- ja palveluvalikoiman, jotta heillä on mahdollisuus saada kaikki tarvittava yhdestä ja samasta paikasta. Esimerkiksi elintarvikkeita meidän kauttamme tilaava ravintola tarvitsee yleensä samalla myös siivousaineita ja paperitavaraa”, Saine selittää. 

HoReCa-tukku on tällä hetkellä Fejan toimialoista suurin. Se tuo reilusti yli puolet liikevaihdoista. Feja toimii yhteistyösopimuksella Meira Novan edustajana Ahvenanmaalla. Meira Novalla ei ole Ahvenanmaalle omia, suoria asiakastoimituksia, vaan paikalliset asiakkaat saavat Fejan kautta neuvonta-, tilaus-, toimitus- ja laskutuspalvelut omalla äidinkielellään. 

”Yhteistyömme Meira Novan kanssa on toiminut hyvin jo yli kymmenen vuotta. Asiakkaamme arvostavat etenkin hyvää toimitusvarmuutta”, Saine kertoo.

Meira Novan tuotteiden toimitusrytmi Ahvenanmaalle on sama kuin mantereella eli 48 tuntia. Asiakkaat jättävät tilauksensa Fejalle, joka tilaa tuotteet edelleen Meira Novalta. Tavarat toimitetaan kolmesti viikossa maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Feja jakelee tuotteet asiakkailleen ilman välivarastointia, jolloin logistiikka on nopeaa ja kustannustehokasta.


Kilpailu tukkukaupassa kiristynyt

Fejan asiakaskunta on laaja. HoReCa-tukkua ja puhtaanapitopalvelua hyödyntävät mm. hotellit ja ravintolat, koulut, keskussairaala, vanhainkodit ja palvelutalot sekä kioskit ja laivat. Neljä vuotta sitten avatun vähittäismyymälän palveluja voivat käyttää myös kuluttaja-asiakkaat. Myymälän valikoimaan kuuluvat muun muassa sisustustarvikkeet. 

”Asiakastyytyväisyys on meille tärkeää ja toimintamme keskeinen periaate on pitää palvelu ja tuotteet korkealaatuisina. Haluamme pitää asiakassuhteistamme hyvää huolta ja olemme iloisia siitä, että meillä on edelleen paljon samoja asiakkuuksia kuin yrityksen aloittaessa yli 30 vuotta sitten”, Saine kuvailee.

Kyösti Saine kertoo, että kilpailutilanne päivittäistavaroiden tukkukaupassa on kiristynyt kymmenen viime vuoden aikana tuntuvasti. Kun Feja aloitti yhteistyön Meira Novan kanssa, kilpailevia tavarantoimittajia oli Ahvenanmaalla ainoastaan kaksi. Nyt samoilla markkinoilla toimii 7-8 tavarantoimittajaa, sillä mukana on myös Ruotsissa ja Suomen mantereella toimivia yrityksiä. 

”Paikallisuus on Fejan asiakkaille tärkeää, ja se on ehdottomasti yksi kilpailuvalttimme. Saamme kiitosta myös henkilöstön ammattitaidoista ja osaamisesta sekä hyvästä toimitusvarmuudesta. Pyrimme löytämään toimivia ratkaisuja kaikkiin asiakkaittemme tarpeisiin ja ongelmiin.”


Sähköauto ja muita ympäristöratkaisuja

Feja haluaa profiloitua paitsi korkeaan laatuun ja asiakaspalveluun, myös ympäristöasioihin satsaavana yrityksenä. Kyösti Sainelle on ollut tärkeää, että ympäristönäkökulmat huomioidaan yrityksen toiminnassa alusta lähtien. 

”Käyttämistämme pesu- ja puhdistusaineista 95 prosenttia on ympäristömerkittyjä. Omassa jätehuoltohuoneessamme lajitellaan mm. kaikki pahvi, muovi ja metalli sekä kompostoituva jäte. Toimitiloissamme on valaistus, joka sammuu itsestään heti, kun huoneesta lähdetään pois”, Saine listaa käytännön ympäristötekoja.

Fejalla on lisäksi jo viidettä vuotta käytössä yksi Ahvenanmaan harvoista sähköautoista. Sainen mielestä sähköautoja voisi olla enemmänkin, sillä Ahvenanmaan lyhyet välimatkat ovat niiden käytön kannalta iso etu. 

”Sähköautojen korkea hintataso on kuitenkin toistaiseksi estänyt niiden laajemman käyttöönoton”, hän harmittelee.

Ympäristöasioita viedään Fejassa eteenpäin suunnitellusti. Ympäristöasioiden jatkuvaa seurantaa ja raportointia vaativat myös yrityksen asiakkaat. 

”Haluamme, että henkilöstöllämme on syvällisempää ymmärrystä siitä, miksi ympäristön huomioiminen on yritystoiminnassamme tärkeää. Siksi koko henkilökuntamme osallistuu vuosittain ympäristökoulutukseen”, Saine kertoo.


Uusien ideoiden haistelua

Kyösti Sainen mukaan Fejassa ollaan tällä hetkellä tyytyväisiä yrityksen tarjoamaan palvelupakettiin. Suunnitelmat uusille toimialoille laajentamisesta eivät ole juuri nyt ajankohtaisia. Mahdollisuuksia mietitään kuitenkin koko ajan, ja uusia ideoita käydään haistelemassa esimerkiksi kotimaisilla ja kansainvälisillä messuilla. 

”Keskitymme toimintoihin, jotka tukevat yrityksen tarjoamaa palvelukokonaisuutta. Vuosien varrella mukana on ollut myös tuoteryhmiä, joita on pudotettu pois.”

Sainen mukaan kulunut vuosi on ollut Fejalle hyvä. Myynti on nousussa, ja yritys on saanut uusia asiakkaita. 

”Muutama heikompi vuosi oli välissä, mutta nyt olemme menossa oikeaan suuntaan”, Saine iloitsee.

Kyösti Sainella tulee pian 33 vuotta täyteen perustamassaan yrityksessä. Hän toimii Fejassa nyt hallituksen puheenjohtajana. Saine pitää tärkeänä, että Feja pysyy jatkossakin uusia toimintamahdollisuuksia aktiivisesti etsivänä yrityksenä. Siksi yritykseen rekrytoidaan jatkuvasti uusia, nuoria osaajia. Kaikkiaan Fejassa työskentelee tällä hetkellä 30 henkilöä. 

--------------

Kyösti Saine
Ab Feja Oy:n perustaja ja hallituksen puheenjohtaja

”Ruoka on minulle sydämen asia. Olen tykännyt pienestä pojasta saakka laittaa ruokaa ja kokkaan edelleen perheelleni lähes päivittäin. Olen rotissööri-harrastaja eli gastronomisen Paistinkääntäjä-järjestön jäsen. Teen välillä pieniä catering-keikkojakin. Valmistan mielelläni liha- ja kalaruokia, etenkin ahven on yksi suosikkini. Hyvä kastike kruunaa kaikki ateriat. Bravuurini on ruskea kastike, joka onnistuu aina. Ahvenelle valmistan kastikkeen voista, joka saa seurakseen pehmeäksi haudutettua sipulia.”

Artikkeli on julkaistu Novan numerossa 1/2016. Kuva: Rita Jokiranta


Teksti: Krista Korpela-Kosonen

Jaa sisältöä: